Γνωρίστε τους εκπαιδευτικούς του αύριο

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αίθουσα διδασκαλίας αλλάζει, με στόχο να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη της τεχνολογίας στην εκπαίδευση και στον αυριανό εργασιακό χώρο

Γνωρίστε τους εκπαιδευτικούς του αύριο

Ποιος ήταν ο καλύτερός σας δάσκαλος;

Πιστεύω ότι οι περισσότεροι θυμόμαστε τα ονόματα τουλάχιστον κάποιων αγαπημένων δασκάλων (και μερικών όχι και τόσο αγαπημένων). Γεμάτοι έμπνευση, αυταρχικοί, συμπονετικοί, αυστηροί, διασκεδαστικοί: οι δάσκαλοι, όπως όλοι οι άνθρωποι, διαθέτουν διαφορετική προσωπικότητα.

Ωστόσο, πολλές από τις βασικές αρχές στην εκπαίδευση και τις σχέσεις μεταξύ μαθητή και δασκάλου είναι εύκολο να εντοπιστούν από γενιά σε γενιά.

Όλα αυτά έχουν να κάνουν με την αλλαγή και τις τελευταίες καινοτομίες στην εκπαίδευση, που δεν καθορίζονται από τις μεταβαλλόμενες κοινωνικές συμπεριφορές, αλλά από τις απαιτητικές τεχνολογίες και τις ανάγκες του αυριανού εργασιακού χώρου.

Ο πιο δυναμικός και τεχνολογικά προηγμένος χώρος εργασίας του 2025 θα απαιτεί ένα εργατικό δυναμικό που θα συνεργάζεται, θα είναι ευέλικτο και θα μπορεί να προσαρμοστεί με άνεση σε νέες δεξιότητες και ρόλους. Η μετα-μάθηση, ή αλλιώς η τέχνη της ανεξάρτητης εκπαίδευσης, θα αποτελεί αναντικατάστατη δεξιότητα.

Με δεδομένα τα παραπάνω, το κέντρο εστίασης της εκπαίδευσης και ο ρόλος των εκπαιδευτικών αλλάζει.

«Καθοδηγητής από κοντά», όχι «σοφός επί σκηνής»

Σύμφωνα με την πρόσφατη της έρευνα σχετικά με την επίδραση της τεχνολογίας σε βασικούς τομείς, η Epson ζήτησε από 17 κορυφαίους στοχαστές να περιγράψουν τις εκπαιδευτικές νόρμες που πιστεύουν ότι θα ισχύουν το 2025. Αυτές οι απόψεις κοινοποιήθηκαν, στη συνέχεια, σε ηγετικά στελέχη και εργαζομένους από τους βασικούς επαγγελματικούς κλάδους.

Ο Russel Stannard, Τεχνολόγος εκπαίδευσης και Ιδρυτής του www.teachertrainingvideos.com,προέβλεψε ότι «στον τομέα της διδασκαλίας αναμένεται να σημειωθεί μια αλλαγή στις δεξιότητες, καθώς οι εκπαιδευτικοί θα έχουν πλέον περισσότερο το ρόλο των "καθοδηγητών από κοντά" και λιγότερο των "σοφών επί σκηνής'».

Το 70% του εργατικού δυναμικού της Ευρώπης συμφώνησαν με αυτήν την ερμηνεία, προβλέποντας ότι οι εκπαιδευτικοί θα αναλάβουν ρόλο καθοδηγητών στη μαθησιακή διαδικασία. Το 64% των ερωτηθέντων συμφώνησαν ότι η εφαρμογή πληροφοριών και οι δεξιότητες ανάλυσης θα αποτελούν επομένως το κεντρικό σημείο του εκπαιδευτικού συστήματος του μέλλοντος.

Αυτή η αλλαγή θα υποστηρίζεται από μια σειρά νέων τεχνολογιών, όπως διαδραστικούς βιντεοπροβολείς, εκτυπωτές 3D, λύσεις επαυξημένης πραγματικότητας και συνεργατικά ρομπότ (cobot), τα οποία θα διευκολύνουν τη χρήση ενός αυξανόμενου συνδυασμού online και offline εργαλείων μάθησης. Για παράδειγμα, η επαυξημένη πραγματικότητα μπορεί να καταστήσει τις επιστημονικές παρουσιάσεις πιο πρακτικές, περισσότερο ασφαλείς και λιγότερο χρονοβόρες, ώστε να μπορούν να ενσωματωθούν στο πρόγραμμα των μαθημάτων.

Σύμφωνα με τον David White, Επικεφαλής του τμήματος Ψηφιακής Μάθησης στο University of the Arts London, «η εκμάθηση της χρήσης των τεχνολογιών είναι ξεπερασμένη, αλλά η εκμάθηση πρακτικών δεξιοτήτων, στους μαθητές, και επιπλέον δυνατοτήτων χρήσης διαφορετικών πλατφορμών ταυτόχρονα, είναι το μέλλον».

Τα πλεονεκτήματα της «καθοδήγησης από κοντά»

Καθώς οι εκπαιδευτικοί έχουν όλο και μικρότερη ευθύνη ως αποκλειστικοί φορείς μετάδοσης της γνώσης, θα μπορούν να αναλάβουν καλύτερα τον παράλληλο ρόλο του «life coach». Το 72% των Ευρωπαίων θεωρούν ότι η εκπαίδευση θα γίνει πιο εξατομικευμένη και θα προσαρμόζεται στο κάθε άτομο ξεχωριστά.

Αναμένεται, ακόμη, η εκπαίδευση να γίνει πιο δυναμική και αποτελεσματική έως το 2025. Το 71% των ερωτηθέντων συμφώνησαν ότι η «μεικτή μάθηση», δηλαδή ο συνδυασμός online και offline εκπαιδευτικών πόρων, θα ενισχύσουν ακόμη περισσότερο το εγχείρημα αυτό.

Βοηθώντας τους εκπαιδευτικούς να προσαρμοστούν στις νέες προτεραιότητες

Οι εκπαιδευτικοί μας βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της επερχόμενης αλλαγής στην εργασιακή κουλτούρα.

Για να συμβάλουν στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων που απαιτούνται από τον αυριανό εργασιακό χώρο, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να προσαρμόσουν τις δικές τους δεξιότητες και προσεγγίσεις μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια. Φυσικά αυτό θα ενέχει και προκλήσεις.

Ενώ, το 63% των Ευρωπαίων βλέπουν θετικά την εφαρμογή της τεχνολογίας, το 61% πιστεύει, συγχρόνως, ότι οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν αυτήν τη στιγμή τα προσόντα για να εκπαιδεύσουν τους μαθητές τους και να τους δώσουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για τη χρήση της τεχνολογίας, η οποία θα ενσωματωθεί στην εκπαίδευση μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια.

Η έρευνα της Epson κατέδειξε, επίσης, μια σειρά επιπλέον προβλημάτων όσον αφορά το μέλλον της ποιότητας της εκπαίδευσης. Το μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων συμφώνησαν ότι η χρηματοδότηση (47%), η κατάρτιση των εκπαιδευτικών (40%) και η ξεπερασμένη τεχνολογία (34%) μπορούν να σταθούν εμπόδια στην προσαρμογή των σχολείων και των εκπαιδευτικών στις νέες εκπαιδευτικές προτεραιότητες.

Ο αγαπημένος δάσκαλος του μέλλοντος

Αυτό που γίνεται σαφές μέσα από την έρευνα είναι η σημασία των εκπαιδευτικών, των υπευθύνων για τη δημιουργία των πολιτικών, των εταιρειών τεχνολογίας και των σχολείων: όλοι εκείνοι χρειάζεται να συνεργαστούν για να γεφυρώσουν το κενό ανάμεσα στις σύγχρονες εκπαιδευτικές νόρμες και εκείνες του 2025.

Βέβαια, είναι εξίσου σαφές ότι οι αγαπημένοι μας δάσκαλοι του αύριο θα είναι εκείνοι που θα μιλούν τη γλώσσα της μετα-μάθησης, της μεικτής μάθησης και των εξατομικευμένων μαθησιακών στόχων.

Το ενθαρρυντικό, πάντως, είναι ότι το 60% των εκπαιδευτικών που ερωτήθηκαν, δήλωσαν ότι διατίθενται να επιμορφωθούν για τον μελλοντικό τους ρόλο.

Θέλετε να μάθετε περισσότερα;

Η πλήρης έρευνα περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες. Από εδώ μπορείτε να την κατεβάσετε: